Iske P.L. (2018), Instituut voor Briljante Mislukkingen. Amsterdam, Business Contact
Hoewel het soms ook een uitdaging is om voldoende tijd vrij te maken, is van naaldje tot draadje een boek lezen altijd voedend voor de dagelijkse praktijk. Ik deel graag wat boeken me brachten. Deze keer: Instituut voor Briljante Mislukkingen (2018) – Paul Louis Iske
‘Van fouten kan je leren.’ Tot vervelens toe herhalen we dit aan onze kinderen die leren lezen of rekenen. Maar ook zelf fouten maken… dat is moeilijk. Enerzijds worden fouten vaak afgestraft en ja, dat begint al in het onderwijs, hoe meer fouten, hoe lager je punten – ongeacht of je er wat van leerde. Anderzijds is het moeilijk om toe te geven dat iets mislukt of fout was. Nog niet zo lang geleden was failliet gaan in onze contreien het einde van je carrière als zelfstandig ondernemer. Geen bank die je nog een lening wou geven, geen partner die nog met je in zee wou gaan.
Dus wat een ademruimte komt er vrij als fouten niet iets zijn om te verbergen of te vermijden, maar datgene worden waarvan je leert en wat nodig is om iets te bereiken. In Amerika bestaat het al langer: een faalcv. Een cv die beschrijft wat je allemaal al gedaan hebt dat mislukt is en wat je eruit leerde. Want dat laatste, daar gaat het om: leren. Paul Louis Iske beschrijft het in zijn boek als ‘briljant mislukken’. Daar bedacht hij zelfs een formule voor: V*I*R*A*L = factor Briljant Mislukken. Het gaat om visie (impact), inzet (heb je er voldoende moeite voor gedaan), verantwoord risico’s nemen, (verstandige) aanpak met juist gebruik met wat voor handen is en Leren (heb je iets geleerd uit het proces).
Verschillende kaders die we in ons werk hanteren komen hierin terug. In eerste instantie gaat het om werken met een duidelijke visie om een bepaalde (positieve) impact in de wereld te creëren, een theory of change kan je hierin een stap verder helpen. Ook het idee van effectuation van Sarasvathy komt hier terug… zoals kijken naar ‘affordable loss’, wat ben je bereid te verliezen en het werken met de middelen die nu aanwezig zijn om van daaruit verder te bouwen. Dat heeft dan ook weer linken met agile werken, waar collega Nele een blog over schreef. En tot slot gaat het over leren, niet enkel over hoe doen we de dingen juist of doen we de juiste dingen, maar vooral ook over de vraag: richten we ons op de juiste dingen (triple loop learning). Collega Bert en co-auteur Yves werkten dit uit voor de onderwijs sector in hun boek Iedereen schoolmaker: “Hoe kan je als school een lerende organisatie worden?”
Ik las het boek ‘Instituut van Briljante Mislukkingen’ enkele jaren geleden, bovenstaande kaders waren nog nog niet op mijn pad gekomen. Maar het gaf mij de ademruimte om te durven experimenteren en leren. Net zoals je de d en b enkele keren fout zal lezen voor je het (nogal wezenlijke) verschil ziet, mag je ook fouten maken als het gaat om nieuwe dingen uitproberen. Grote bedrijven als Apple, LinkedIn,… hebben enkele keren gefaald voor ze succes bereikten. Vele producten die we nu nog steeds dagelijks gebruiken zijn het resultaat van een mislukt experiment. Als we naar grote transities kijken, dan hebben we die te danken aan mensen die experimenteerden, probeerden, mislukten en opnieuw begonnen.
Een heel belangrijk element bij het al dan niet durven experimenteren (met dus risico op mislukken) is hoe anderen erop reageren. Word je uitgelachen omdat je kermis leest in plaats van kerstmis of word je geduldig gevraagd nog eens goed te kijken? Is fouten maken een optie in jouw bedrijf of hangt je bonus ervan af? Laat de subsidie die je uitschrijft briljant mislukken toe of wordt er afgerekend op het resultaat op het einde van de rit? Hoe comfortabel vind jij mislukken, bij jezelf of bij een ander? Om zelf comfortabel te worden bij mislukken is ‘Rejection Therapy’ iets om te proberen (Lees deze blog van Jia Jiang er maar eens op na). Maar ook stilstaan hoe jij reageert op het mislukken van anderen, is boeiend… Wat is jouw houding tegenover fouten maken en mislukken? Wijs je op alle foute beslissingen die gemaakt werden? Probeer je fouten te herstellen? Of onderzoek je mee waar het fout liep en wat eruit te leren valt?
Dit boek reikte me een nieuwe bril aan om naar falen, mislukken en fouten te kijken. Hopelijk doet het voor jou hetzelfde. Veel leesplezier!
Lies Lambert
Doorbraakarchitect
Ps: De titel van het boek doet me om de ene of andere reden altijd denken aan Monty Pythons ‘ministery of silly walks’. Enjoy!