Bij Tweeperenboom nemen we verschillende Agile-principes mee in onze trajecten. De wereld verandert te snel, is te complex, om lineair te werken. Agile-principes helpen ons om sneller te leren.
The proof is in the cake
Stel, je wilt een taart voor een verjaardagsfeestje. Niet zo’n supermarkt-model, maar wel eentje met drie verdiepen, glazuur en liefst nog een tekening erop. Je stapt ermee naar de bakker, gaat je lijstje met wensen af en komt drie maanden later de bestelling ophalen, een dag voor het feestje. De taart smaakt wat vreemd en ziet er toch wat anders uit dan hij in je hoofd zat, maar wisselen kan niet meer. Dat is het waterval-model. Als klant word je enkel in het begin gehoord. Op het einde krijg je je product en als je niet tevreden bent, moet je weer opnieuw beginnen.
Agile werkt anders, daarbij stap je naar de bakker met een smaak en een kleur van de taart in je hoofd. Een week later kom je terug en laat de bakker je een stukje proeven en zien. Je beslist toch om voor een andere smaak te gaan en kiest voor een meer trendy kleur, je bakker gaat daarna met die feedback aan de slag. Dat proces herhaalt zich enkele keren en na drie maanden kom je jouw droomtaart ophalen die volledig je ding is. Je hebt in die periode niet alleen je wensen kunnen aanpassen, je hoefde ook nog niet zo detaillistisch alles te weten van in het begin. Samen met je bakker gingen jullie op zoek naar de perfecte taart.
Agile, zeg je?
Maar wat is Agile concreet? Het is een gedachtengoed waar meerdere methodieken onder vallen, het is niet één manier van werken. Het Agile Manifesto bestaat uit 12 principes en elke methode die aan die 12 principes voldoet, is een Agile methode. Het nieuwe gedachtengoed ontstond in de jaren 90 als – zeg maar- een revolutie van de IT-programmeurs. Die vonden dat ze zich teveel onderaan de hiërarchie bevonden waardoor ze heel ver van de klant en het eindproduct stonden, in het zogenaamde waterval-systeem.
De meest gekende Agile-methodiek is SCRUM of Sprintwerking. SCRUM is een term die uit de rugby-wereld komt en verwijst naar het moment waarop het spel hervat wordt en de spelers met de schouders tegen elkaar in een cirkel gaan staan. Een team dat samen werkt, samen denkt en klaar is voor de aanval. De sprints zijn dus de momenten waarop een cocreatief team, nadat ze overlegden met de klant, zich terug trekt om aan een kleine, bruikbare versie van het product te werken.
Klant en team herhalen dit proces tot het uiteindelijke product klaar is. Het zorgt voor snelle feedback, kleine cycli en korte analyses. Ook het team onderling speelt kort op de bal met dagelijkse mini-meetings. Op het einde van elke sprint-cyclus wordt de teamsamenwerking geëvalueerd, demo’s gegeven en successen gevierd. Om daarna weer volop aan de slag te gaan en alles te herhalen.
Agile is een manier om productiever en relevanter te zijn, maar vooral ook om wendbaarder te zijn en met onzekerheden om te gaan. Immers, de klant mag elke sprint van gedacht veranderen! Meer nog, door kleine producten op te leveren die bruikbaar zijn, ervaart en leert de klant wat hij écht nodig heeft.
Perentaart
Ook bij Tweeperenboom passen we vaak Agile-principes toe. Zoals bijvoorbeeld bij het Smart Drinking project, waar we zo snel mogelijk een leerervaring willen genereren in plaats van alleen te focussen op literatuuronderzoek, analyses en een nulmeting. Zo versterken we bestaande campagnes en investeren we in interessante partnerschappen. Door meteen in actie te schieten, zien we al snel resultaten, leren we al doende en sturen we bij. Doen is zo gewoon een nieuwe manier van analyseren. De analyse zit in het doen.
Maar ook binnen onze eigen organisatie werken we volgens de Agile-principes. Zo was onze allereerste vergaderzaal een tent in de tuin, compleet met missie en businessplan. Ook met de Smederij volgden we deze strategie. We hielden pop-ups, kookten in onze eigen keukens en brouwden bier in een andere brouwerij. We leerden veel daardoor: hoe we ons in de markt wilden zetten, wat werkte in ons team, welke ruimtes we wilden en ook wel dat een onthaalruimte toch wel nodig was voor die modderlaarzen na een teamwandeling.
Een lineaire aanpak is een illusie in deze complexe, volatiele tijden. Zet in op zo snel mogelijk leren, faal en leer daaruit. Genereer feedback en ga daar weer mee aan de slag. Om zo een smaakvol, perfect uitziende en vernieuwende taart te creëren. Smakelijk!
Nele Smets
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]