Doorbraakwerk is geen walk in the park. Het is bouwen aan de brug terwijl je erover loopt. Die visie op verandering vraagt bevlogenheid, lef en bereidheid om om te gaan met discomfort, niet-weten en spanning. Dat typeert ons als doorbraakarchitect. Wat maakt ons verder nog uniek in de wereld van veranderaars?
We hebben skin in the game.
We zijn toegewijd om het vooropgestelde doel van onze opdrachtgever te bereiken. Onze missie is om bij te dragen aan een meer duurzame, wendbare en inclusieve maatschappij. Vanuit die drijfveer engageren we ons en steken we onze nek uit. Dat toont zich bijvoorbeeld in het inschakelen van ons eigen netwerk. We zorgen er in onze projecten mee voor dat de juiste mensen op de juiste plaats meerwaarde kunnen leveren.
We werken vanuit vier vermogens.
Een vermogen is de capaciteit om iets in beweging te brengen. Bij Tweeperenboom zetten we vier vermogens in als hefboom voor ons doorbraakwerk: verbeelden, verbinden, doen en leren.
We combineren droomkracht, samenwerkingskracht, doekracht en ontwikkelkracht om doorbraken te realiseren.
We stellen de vraag achter de vraag.
Het is verleidelijk om als consultant loze beloftes te maken en quick fixes voor te stellen. Wij weerstaan die verleiding. We stellen de oplossing uit, zoeken patronen ‘onder de waterlijn’ en creëren een brave space om moedige gesprekken te voeren. Dat is niet de makkelijkste weg. Ook niet de snelste. Het is wel de meest impactvolle, zeker op langere termijn.
De opdrachtgever stuurt mee.
Dat is niet evident. Opdrachtgevers zijn geneigd om in de inhoud te duiken. Dat is hun natuurlijke habitat, terwijl het net ons métier is om een proces te begeleiden. Toch zoeken we telkens bewust naar manieren om samen het veranderproces vorm te geven en bij te sturen.We maken de opdrachtgever eigenaar van het proces. De opdrachtgever krijgt de touwtjes in handen en leert straks om zelf doorbraken te realiseren. Dat stimuleert onafhankelijkheid en het vermogen ‘leren’.
Doorbraken realiseren is ons ding
Ben je aan het patineren? Heb je het gevoel dat je morrelt in de marge? Wordt het probleem alleen maar erger of groter? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. We werken het liefst daar waar het stokt. We zetten graag onze tanden in taaie vraagstukken en wicked problems. Wij ondersteunen mensen, organisaties, netwerken en bedrijven die rond een bepaalde (maatschappelijke) uitdaging ‘zowat alles al hebben uitgeprobeerd en geoptimaliseerd maar niet echt tot een omwenteling komen en dus vast zitten’.
Wij kijken breed.
We trekken de wereld binnen in ons doorbraakwerk. Geen enkele organisatie opereert in een vacuüm. Integendeel: elke organisatie is ingebed in een (maatschappelijke) context die snel verandert. Daarom onderzoeken we hoe tendensen het vraagstuk dat voorligt beïnvloeden. We brengen het ecosysteem waarin de organisatie opereert in kaart. We analyseren wat er aan de buitenkant van de organisatie beweegt.
We werken integraal, ook vanuit een expertrol.
We faciliteren niet louter, we brengen ook inhoudelijke expertise in vanuit onze diverse achtergronden. De Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties zijn daarbij ons leidend kader. Wij adviseren je vanuit onze ervaring, deskundigheid, wetenschappelijke inzichten én buikgevoel.
We ondernemen zelf.
Wij begeleiden niet alleen doorbraaktrajecten voor diverse opdrachtgevers, we ondernemen ook zelf. Vanuit onze ondernemersrol zetten we samen kleine en grote experimenten op. Daarbij reduceren of negeren we de complexiteit niet, maar herleiden we de schaal naar mensenmaat, zodat actie sneller mogelijk wordt.
We zijn betekenisgevers.
We zetten in een veranderproces niet enkel in op structuur, cultuur en strategie. We zorgen er ook voor dat ‘de mensen in verandering’ zin kunnen geven aan wat er gaande was en is. Zo is een historielijn leggen bijvoorbeeld een methodiek om samen de beleving van de geschiedenis van een organisatie een plek te geven.
We werken liefst organisatie-overstijgend.
We werken voor opdrachtgevers uit de maatschappelijke vijfhoek. Dat kunnen financierders, kennisinstellingen, overheden, middenveldorganisaties en burgerinitiatieven of privé-bedrijven zijn. Het liefst smeden we coalities tussen organisaties die zich verbinden tot een gemeenschappelijk doel. Maatschappelijke uitdagingen zijn zo complex dat één organisatie niet in staat is om ze alleen aan te pakken. Vandaar onze strategie om in te zetten op het vormen en ondersteunen van organisatienetwerken.