• Home
  • 2P – Meet
  • 2P – Season
  • 2P – Leap
  • 2P – Lab
  • Doorbraakrapport
  • Over ons
  • 2P – Team
  • Blog
  • Contact
  • Home
  • 2P – Meet
  • 2P – Season
  • 2P – Leap
  • 2P – Lab
  • Doorbraakrapport
  • Over ons
  • 2P – Team
  • Blog
  • Contact
  • Nederlands
  • Nederlands
  • Leren

Iedereen leert

  • januari 18, 2024
  • 2Peer

Blog > Iedereen leert

Deel dit bericht:

‘Iedereen Leert!’ Als we daarvan uitgaan, kan er energie stromen, kunnen we kansen spotten en potentieel benutten. Dit positief narratief over levenslang leren kan concreet vorm krijgen in een leerecosysteem, zoals in Genk. 

Nood aan een sterke leercultuur  

Onze samenleving is meer dan ooit in beweging: de arbeidsmarkt, de economie, het sociaal weefsel en het  persoonlijke leven zijn voortdurend onderhevig aan verandering, onzekerheid en onvoorspelbaarheid als gevolg  van onder meer technologische ontwikkelingen, demografische evoluties, globalisering en klimaatverandering.  Onze samenleving staat dus voor een heel aantal uitdagingen. De mate waarin en de wijze waarop we als individu,  als organisatie en als samenleving in staat zullen zijn om het hoofd te bieden aan deze uitdagingen, zal sterk  bepaald worden door de manier waarop we onze competenties ontwikkelen om wendbaar, veerkrachtig en  inclusief om te gaan met deze uitdagingen. We weten namelijk uit onderzoek dat ons menselijk kapitaal cruciaal  is om het innovatiepotentieel en de productiviteit van onze samenleving en economie te versterken. Wat we ‘als  mensen’ in huis hebben, is onze grootste troef. Leren, en met name levenslang leren, is hierbij dé hefboom om  de broodnodige competenties te ontwikkelen. Bovendien kunnen we via levenslang leren ook werken aan de  duurzaamheid van individuele loopbanen, en zo ook inzetbaarheid versterken (De Vos et al., 2020; 2021). Helaas  is er in Vlaanderen momenteel nog geen sprake van een sterke leercultuur, noch bij individuen, noch bij  organisaties, noch in de samenleving in haar geheel: Vlaanderen doet het minder goed in de statistieken wat  betreft levenslang leren. Na hun initiële opleiding zijn mensen doorgaans weinig of niet bereid om te leren of  zich bij te scholen, ook als gevolg van minder goede leerervaringen of door drempels zoals het gebrek aan tijd  of geld. Die lage bereidheid is volgens de OESO zorgwekkend, aangezien die een bepalende factor vormt voor de  participatie aan (initiatieven tot) levenslang leren. Zorgwekkend is ook dat wie het meest gebaat zou kunnen zijn  bij leren, er net het minste aan deelneemt (Actieplan levenslang leren, 2021). Inzetten op een lerende  samenleving is met andere woorden noodzakelijk. Het zorgt ervoor dat individuen, organisaties en de samenleving  in haar geheel productiever en welvarender zijnis, en beter gewapend tegen de uitdagingen die op haar afkomen  (Longworth, 2019; Stiglitz & Greenwald, 2014). 

 

Een schoolse visie op levenslang leren? 

In een zopas gepubliceerd artikel in Sampol ‘Leren, levenslang, echt?’ stelt Dirk Van Damme luidop de vraag of  het fundamentele probleem van levenslang leren niet zit in de breed verspreide visie dat we dit nog steeds te  veel als het ‘volgen van opleidingen’ beschouwen. De evolutie van ‘continuing education’ naar het begrip ‘lifelong  learning’ hebben we weliswaar theoretisch gemaakt. Toch zit dit momenteel nog onvoldoende vervat in onze  systemen en met name in de hoofden en harten van de Vlaming. Het ontbreken van leermotivatie of leergoesting en bij uitbreiding een bredere ‘leercultuur’ houdt sterk verband met de aversie ten aanzien van het schoolse leren  van heel wat – vaak kortgeschoolde – Vlamingen. De lage deelname van Vlamingen aan opleidingen betekent  geenszins dat mensen niet ontwikkelen of groeien. Van Damme betoogt dat ‘het grootste deel van ervaringen die  we als leren, ontwikkelen en groei kunnen beschouwen, zich bevindt onder de oppervlakte van maatschappelijke  instituties en praktijken’. Leren gaat m.a.w. veel verder, breder en dieper dan het leren dat we kennen in schoolse  settings.  

We mogen gerust stellen dat de lerende Vlaming eerder regel dan uitzondering is. Tenminste als we niet enkel  naar het zichtbare deel – lees het formele en zelfs het non-formele – van de ijsberg kijken. Door de waterlijn  voldoende te laten zakken naar de vele vormen van informeel leren zien we dat dit over een wijdverspreide  praktijk van ‘ontwikkelen’ gaat. 

Hoewel het actieplan levenslang leren aandacht heeft voor praktijk van het informeel leren stellen we toch vast  dat er vooral gekeken wordt naar wat er nog niet is of nog niet zichtbaar is en dat de algemene doelstelling  geformuleerd wordt in termen als ‘het behalen van 60% opleidingsdeelname (formeel en non-formeel) tegen  2030’.  

Daarmee blijven we de perceptie én ons zelfbeeld voeden dat wij Vlamingen niet zouden leren. We diskwalificeren  daarmee een groot deel van de bevolking en houden daarmee naast heel wat gekende drempels wellicht de  meest hardnekkige drempel in stand: het (zelf)beeld van de niet lerende Vlaming.  

 

Visie op leren: wanneer is er sprake van leren?

We hanteren een brede systemische visie op leren waarbij we er vanuit gaan dat elk levend systeem waaronder  naast mensen dus ook organisaties, netwerken en zelfs samenlevingen leren. Sterker nog: om vitaal en fit te  zijn en te blijven is een groot leervermogen cruciaal. Er kan wat ons betreft overal en op elk moment geleerd  worden. Er is echter één belangrijk kenmerk dat van een ervaring een leerervaring maakt: met name dat er  bewust gereflecteerd wordt op die ervaring. Op die manier krijgen ervaringen betekenis en kunnen ze  verankerd worden. Dat neemt echter niet weg dat de reflectie zelf georganiseerd of intentioneel moet zijn om  tot leren te komen. Het is vooral belangrijk dat er een vorm van reflectie is. De kwaliteit van de reflectie maar  dus ook de breedte en diepte bepaalt mee hoe fundamenteel een leerproces is (zie ook verder triple loop  learning).  Tot slot geven we nog mee dat het leervermogen van systemen geconfronteerd kan worden met  leerstoornissen en leerblokkades. Stoornissen zitten veeleer ingebakken in de zichtbare leercontext of  structuur van het systeem of organisatie zelf. Zo weten we dat ‘ontmoeting’ tussen mensen leren eerder zal  stimuleren dan wanneer je alles alleen op automatische piloot doet. Het systeem kan meer of minder  ontmoetingen faciliteren. Daarnaast zijn er ook leerblokkades waar we eerder spreken van geïnternaliseerde  drempels. Een mooie metaforische vergelijking om dit te illustreren is een paard dat vastgebonden staat aan  een stoel en gewoon blijft staan. Op dat moment is er geen fysieke reden om te blijven staan, louter een  mentale drempel. Dat kan gaan om overtuigingen, opvattingen, bezorgdheden, angsten die het leren  belemmeren. 
Bron: Smits, B., Larock Y. (2020). Iedereen Schoolmaker. Investeren in samen leren. Lannoo Campus.  

Een voorbeeld uit Genk 

Stad Genk bouwt aan talentontwikkeling van wie er woont en schoolloopt. De stad werkte in 2020 samen met  tientallen stakeholders een visie uit die vertrekt van 3 niveaus van ontwikkeling en empowerment: zien doen (1), samen doen (2) en zelf doen (3). De visie wordt concreet gemaakt en uitgetest op een plek in het centrum  van de stad: de Regina Mundi-site.  

Via geïnspireerd geraken en dingen samen uitproberen worden mensen gestimuleerd steeds meer  eigenaarschap op te nemen voor hun eigen leerproces.  

▶ (1) Zien doen gaat over het inspireren van jongeren, ouders, voorbijgangers, aanwezigen, via het tonen van  wat er mogelijk is aan talentontwikkeling en de resultaten. Dit kan door op de site toonplaatsen, publieke  ruimtes, tentoonstellingen, optredens en evenementen en transparante (glazen) gebouwen te voorzien. Zo ziet men lerenden proberen, meesters aan het werk, resultaten van talentontwikkeling en raakt men  geïnteresseerd.  

▶ (2) Samen doen gaat over het samen in actie gaan en al doende talenten ontdekken en ontwikkelen. Dit  kan in een onderwijskundige context (leermeester en leerling) maar ook door iets het samen iets  uitproberen met vrienden, met je ouders, enz. Op de site kan daarom voorzien worden in maakleerplekken,  een aanbod om samen met peers, leermeesters, aanbieders en rolvoorbeelden te oefenen, te proberen en  te leren.  

▶ (3) Zelf doen gaat over zelf dingen proberen en verder door ontwikkelen. Het gaat in de eerste plaats over  het vorm geven aan eigen activiteiten (los van aanbieders en leermeesters) of het verder professionaliseren  van je talenten. Dit kan op de site door bijvoorbeeld oefenruimtes te voorzien waar zelfstandig kan geoefend  worden voor muziek, beeld, enz. Daarnaast kunnen ruimtes voorzien worden voor wijkactiviteiten. Tenslotte  kan men ook zelf zijn vakmanschap verder door ontwikkelen bij een vakman in de stad of op één van de  andere sites.  

Deze drie niveaus van talentontwikkeling en empowerment kunnen plaatsvinden in een lineaire opvolging van  mekaar, maar dit hoeft niet zo te zijn. Elke persoon kan vanuit zijn eigen ontdek- en leerstijl aan de slag met  talentontwikkeling. Voor de ene kan dat bijvoorbeeld zijn “direct zelf beginnen experimenteren” en voor de  andere “de veiligheid van samen doen en proberen” opzoeken.  

Wat als we ons narratief omkeren? 

Zonder de realiteit te (willen) ontkennen, stellen we voor om ons uitgangspunt radicaal om te gooien: Vlamingen  zijn leerders, Vlaanderen is een lerende gemeenschap van plantrekkers die inventief zijn en hun informeel  ‘kennisnetwerk’ gebruiken om doelen en ambities te realiseren. Vlaanderen is een kennisregio, niet enkel vanwege  de hooggeschoolde topprofielen maar door dankzij alle Vlamingen, zowel diegene die hier geboren en getogen  zijn als nieuwkomers, jong of oud, die leren en werken combineren, en zich elke dag zowel op professioneel  ontwikkelen. Ze doen dit door middel van contacten, betrokkenheid en sociale bijdragen thuis en in hun buurt.  

We weten dat een positieve identificatie van een individu of van een groep met een bepaalde eigenschap een  versterkend effect heeft op het nog sterker ontwikkelen van die eigenschap. Een effect dat helaas ook omgekeerd  (in de negatieve zin dus) werkt. Dat effect wordt nogmaals versterkt door de manier waarop we hier zelf over  communiceren. Zo weten we uit onderzoek dat het helpt om foto’s en berichten van bijvoorbeeld jouw gezonde  levensstijl te posten op sociale media – ook al is dat maar een beetje waar – om extra gemotiveerd te zijn om  effectief meer gedrag te stellen dat congruent is met het beeld dat je van jezelf laat zien. Met andere woorden:  mensen worden gezonder gewoon omdat ze van zichzelf zeggen dat ze gezond zijn.  

Net daarom is het cruciaal om de vele doemberichten te counteren die gaan over de kwaliteit van ons onderwijs,  het gebrek aan leergoesting, de vele vergelijkingen die we maken met andere regio’s in de wereld met steevast  maar één conclusie: we doen het alsmaar slechter, we verliezen terrein. Net daarom stellen we: Vlamingen zijn  leerders. 

Dat vraagt wat ons betreft om een nieuw narratief waarin we de waterlijn laten zakken en (h)erkenning,  zichtbaarheid en ruchtbaarheid geven aan al het informele leren in het dagelijkse leven van elke Vlaming. Laat  ons uitgaan van onze collectieve sterkte en ontwikkelingsdrang om het individueel en collectief alsmaar beter te  willen doen. We hinken niet achterop, wel integendeel. Het komt er nu op neer om samen kleine stappen te zetten  en dan een grote sprong voorwaarts te maken om te behoren tot de Europese top. 

Deel dit bericht:

Categorieën

Categorieën
  • Agile
  • Coöperatie
  • Dorp aan de rand
  • Geen categorie
  • In verbinding
  • Inspiratie
  • Leer je eigen doorbraakproces ontwerpen
  • Leerecosystemen
  • Leren
  • meerdaagse training
  • ondernemen
  • SDG's
  • team
  • Toekomstscenario's
  • TRAINING
  • Transitie
  • Vacature
  • Veranderingstraject
  • Vergaderen bij Tweeperenboom
  • vitale coalities
  • voor (bege)leiders
  • voor persoonlijke ontwikkeling
VorigeVorigeSamen ontwerpen van bij de start: cocreatie van een oproep met alle spelers rond de tafel.
VolgendeDe rol van welzijnsorganisaties bij het bouwen aan talentontwikkeling in een leerecosysteem.Volgende

MIS GEEN ENKELE 2P
Update

Schrijf je in om al onze updates over nieuwe opleidingen, projecten en activiteiten rechtstreeks in jouw mailbox te ontvangen.

Wij respecteren jouw privacy. Lees meer over hoe wij persoonlijke gegevens verwerken in ons Privacybeleid.

tweepeer

  • Home
  • 2P – Meet
  • 2P – Season
  • 2P – Leap
  • 2P – Lab
  • Doorbraakrapport
  • Over ons
  • 2P – Team
  • Blog
  • Contact
  • Home
  • 2P – Meet
  • 2P – Season
  • 2P – Leap
  • 2P – Lab
  • Doorbraakrapport
  • Over ons
  • 2P – Team
  • Blog
  • Contact

Nood aan een
Doorbraak

Contacteer ons

© Tweeperenboom | 2020

Inschrijven voor: Iedereen leert

Iedereen leert

Vul hieronder de gegevens in om je inschrijving te voltooien