Strategie tussen feiten en verbeelding. Dat is de ondertitel van het boek ‘Het onzekerheidsvoordeel’ van Hans Diels, toekomstdenker en geopolitiek expert bij Etion. “In een snel veranderende wereld werken de klassieke strategische concepten niet meer”, staat te lezen op de achterflap. Wat werkt dan wel? Nele Smets ging op zoek naar antwoorden. Saskia Vandeputte vraagt naar haar opgedane inzichten.
Saskia: Wat is de essentie van dit boek?
Nele: Het gaat over hoe bedrijven die alsmaar sneller veranderende wereld als opportuniteit kunnen benutten. Vandaar het onzekerheidsvoordeel. De auteur benoemt goed het voordeel op korte termijn – namelijk schade beperken – en op lange termijn – namelijk strategisch voorsprong nemen op je concurrenten.
Waarin verschilt dit boek van andere ‘strategieboeken’?
Het stapt af van het idee dat strategie lineair denken behoeft, het werkt met meervoudige toekomsten. Daarnaast biedt het boek veel meer dan een stappenplan: er is plaats voor een duidelijke methodiek én voor de ingesteldheid waarmee je dit best benadert. Daarbij zet Hans Diels het vermogen om te kunnen verbeelden in de kijker, net als het belang van een bepaalde leiderschapsstijl en organisatiecultuur.
Als CEO hoorde je vroeger te zeggen ‘ik weet het, zo gaan we het doen’. Nu moet je vooral zeggen ‘ik weet het niet, zoek je mee?’.
Wat zijn drie inzichten die je graag wil incorporeren in je denken en je doen?
Het laatste hoofdstuk over leiderschapsstijl blijft mij meest bij. Samengevat: iedereen die op een leidinggevende plek zit, moet vooral ruimte maken opdat er kan gezocht en nagedacht worden. Als CEO hoorde je vroeger te zeggen ‘ik weet het, zo gaan we het doen’. Nu moet je vooral zeggen ‘ik weet het niet, zoek je mee?’. Het gaat om mentale ruimte creëren om fouten te mogen maken, en om de vraag naar oplossingen delen met collega’s. Zo boor je het potentieel in je organisatie aan.
Daarnaast heb ik de methodiek van het werken met toekomstscenario’s sterk herkend. Het is dankbare bevestiging voor een aanpak die we ook vanuit Tweeperenboom hanteren.
Tot slot beschrijft Hans goed hoe je – naast het beheersen van de methodiek – alert moet blijven om te zien hoe trends evolueren. Continu screenen is een cruciale mindset. De oefening is niet ‘af’ als je de stappen doorlopen hebt. Je hebt een chief imagination officer nodig, zoals Hans het benoemt. Bij Tweeperenboom noemen we dat ‘het geheugen van de toekomst’. De kracht van verbeelding maakt inherent deel uit van onze cultuur.
Aan wie zou je het boek aanraden?
Aan alle organisaties die iets te veel naar binnen kijken. Dit is een methodiek om de blik naar buiten te richten: wat beweegt er rondom ons? Wat hebben we te doen? Organisaties die patineren, die voelen dat het niet stroomt, hebben baat bij dit boek. Met name iedereen die binnen de organisatie met strategie bezig is. De meervoudigheid van de methodiek en het verhalende karakter zijn helpend om de toekomst mee in handen te nemen. En het leest vlot!
Het boek geeft legitimiteit aan ons werk omdat de auteur het verhaal heel goed onderbouwt en opbouwt, onder andere door goede voorbeelden en een pakbare structuur.
Wat kan jij – of wat kan Tweeperenboom – met dit boek?
Het geeft legitimiteit aan ons werk, omdat de auteur het verhaal heel goed onderbouwt en opbouwt, onder andere door goede voorbeelden en een pakbare structuur. De taal en de voorbeelden sluiten mooi aan bij de realiteit van bedrijven die op zoek zijn naar houvast om hun strategie vast te pakken, zonder een klassiek lineair proces te doorlopen.
Nele Smets, geïnterviewd door Saskia Vandeputte
Referentie: Diels, H. (2022). Het onzekerheidsvoordeel. Strategie tussen feiten en verbeelding. LannooCampus