Een 11-daagse opleiding voor wie maatschappelijke impact wil maken
De Masterclass Doorbraakarchitect is een uniek leerprogramma voor een groep van max. 14 professionals die verandertrajecten begeleiden. We nemen je gedurende 6 maanden mee op pad. Deze masterclass is voor jou als je je graag verder professionaliseert in het realiseren van doorbraken rond maatschappelijke uitdagingen.
Of je nu leidinggevende bent in een organisatie, consultant of werkend bij de overheid, … je ziet dat de samenleving verandert. Dat we voor een broodnodige omwenteling staan. De spelregels die we tot nu toe gehanteerd hebben, blijken niet meer te werken. Je wil bijdragen. Je wil ‘experimenten in maatschappelijke verandering’ opzetten en daar als mens en als maatschappij uit te leren.
Zo’n maatschappelijke verandering realiseren is lastig. Dat heb je zelf al ervaren. Je komt dan tot stilstand in verandertrajecten. Dat zorgt voor frustratie.
Je hebt interesse om hier effectiever mee om te gaan. Om te erkennen en omarmen dat maatschappelijke verandering complex is. Om hierin nóg beter te leren navigeren.
Dan is deze masterclass iets voor jou!
Dankzij deze meerdaagse opleiding versterk je jouw (maatschappelijke) impact en maak je mee(r) het verschil.
Herken je jezelf in één of meerdere van deze uitspraken?
- “Ik schuif de actie soms voor mij uit. Terwijl ik weet dat in het ‘doen’ waarde zit. Ik heb tools nodig om snel genoeg te durven proberen.”
- “Ik doe complex werk, met mensen met veel verschillende agenda’s. Ik wil dat met nog meer vertrouwen kunnen doen.”
- “Ik vind het uitdagend om constructief en generatief om te gaan met diverse belangen, tegenstrijdige meningen, …”
- “De onderstroom (cultuur) in groepen trekt mij aan. Maar evengoed wil ik met de bovenstroom (structuur) leren werken om doorbraken te realiseren.”
- “Ik weet dat ik bewust moet stilstaan onderweg. Pas dan kom je tot leren. Maar hoe maak je daar ruimte voor?”
- “Ik ben benieuwd naar methodieken om mensen vanuit een agile approach concreet aan de slag te zetten. Hoe kan je strategisch plannen zonder al te veel te plannen :-)?”
- “Mensen zitten vaak of in het kamp van ‘de grote dromen’ of in de hoek van het ‘hier en nu, concrete actie’. Dat spanningsveld tussen ‘verbeelden’ en ‘doen’ wil ik overstijgen. Beiden zijn noodzakelijk, en complementair in een transitielogica.”
- “Toekomstdenken, dat intrigeert mij. Het benieuwt me hoe dat helpt om beleidsplanning te doen.”
- “Doorbraken realiseren, dat impliceert het doorbreken van patronen. Denk aan geluidsoverlast: van een speelplein vinden we dat vervelend, van een auto vinden we dat intussen normaal. Ik vind het een hele kunst om daarin beweging te krijgen. Het is een cruciale, niet-evidente hefboom.”
- “Ik streef naar het bijdragen aan een netwerk van professionals die ambassadeur zijn om transitievraagstukken aan te pakken. Ik wil daar mee ‘een markt’ voor creëren. Werken in organisatienetwerken of coalities is de toekomst. Ik wil daar deel van zijn. En tegelijk is het lastig. Ik wil inzichten opdoen.”
Benieuwd of je een doorbraakarchitect (in spe) bent?
Welke skills heb je verworven na de Masterclass Doorbraakarchitect?
WETEN
Je weet in welke context we leven/leren/werken en (her)ken je dynamieken die gepaard gaan met verandering, ondernemerschap, …
Je kent het concept ‘impact’ en kan je het gebruiken als kompas om te sturen.
Je begrijpt wat complexiteit inhoudt en je hebt inzicht in het accurate complexiteitsniveau van een vraagstuk.
Je weet hoe je innovatie vorm kan geven in je netwerk of organisatie aan de hand van de vier vermogens (verbeelden, verbinden, leren en doen)?
Je kan voorbeelden geven van hoe bepaalde concepten werken (leerecosystemen, vitale coalities, …) en hoe ze samenhangen.
Je kan inschatten waar je sterktes zitten en je kan je oriënteren op een verder ontwikkelingspad.
Je kan op basis van de complexiteit van een vraagstuk een goed traject ontwerpen.
Je kan versnelling én doorbraak brengen in vastgeroeste situaties.
Je kan in- en uitzoomen tussen het grote verhaal en het hier en nu of de volgende stap.
Je kan goede vragen formuleren (leervragen, generatieve vragen, systemische vragen) en je kan vragend werken.
KUNNEN
ZIJN
Je hebt een authentieke visie verwoord op doorbraakwerk.
Je durft kwesties uit te spreken, kritisch en nieuwsgierig te zijn en dingen (patronen) in vraag te stellen.
Je staat met vertrouwen in het niet-weten en je kan dragend, ondersteunend en stimulerend leiderschap opnemen naar anderen.
Je hebt vertrouwen in het doorbraakproces.
Je hebt een persoonlijke/authentieke manier gevonden om in het vak van doorbraakarchitect te staan.
Hoe gaat de masterclass in zijn werk?
De opleiding is een bouwdoos om maatschappelijke veranderprocessen mee uit te tekenen en te begeleiden. Het is een kapstok om jezelf een spiegel voor te houden en om je begeleidingswerk mee vorm te geven.
OPSTART
Je volgt een start tweedaagse. Op het programma:
- Kennismaking met elkaar en met het programma
- De module ‘omgaan met complexe uitdagingen’
HET HART
Je volgt vier tweedaagse modules rond deze vier vermogens, in deze volgorde:
- Verbeelden
- Doen
- Leren
- Verbinden
AFRONDING
Je volgt de afrondingsdag. Op het programma:
- ‘Ik als doorbraakarchitect’
- Afsluiten van de masterclass
TUSSENDOOR
Je staat er niet alleen voor. Je mede-deelnemers en de begeleiding zijn er om je uit te dagen, te ondersteunen en verder te helpen.
- Je sluit je aan bij een peergroep (3 à 4 deelnemers). De peergroep is een plek waar mensen het leerproces tijdens de modules kunnen versterken en hun zelfvertrouwen consolideren. Het is een plek die toelaat om het geleerde op een aangename en veilige manier eigen te maken.
- Je krijgt twee keer (voor en na de 4 hoofdmodules) een 1-op-1 coachingsgesprek met een begeleider van de masterclass. Het coachingsgesprek is een moment waarin we aan de slag gaan met je specifieke vragen binnen jouw praktijkcase of over de inhoud van de masterclass. Verder is het een kans om je te laten ondersteunen bij je persoonlijke ontwikkeling als doorbraakarchitect.
- Tijdens de modules nemen de begeleiders een mentor-rol op: je krijgt feedback op je denken en doen vanuit hun expertise.
Welke aanpak mag je verwachten?
- We werken vanuit de praktijk: we laten in onze keuken kijken door de ingrediënten en recepten te delen die we kennen uit onze eigen vakervaring.
- We werken met de praktijk: we gaan voor learning by doing in het werkveld.
- We werken met wat zich aandient, met de voorkennis van de lerende(n) en met de wijsheid van de groep. Evengoed reiken we theorie aan die dienend is om stevig in het vak te staan.
- We hanteren een rijk palet aan werkvormen die hoofd, hart, ziel en lichaam aanspreken.
- We zetten in op persoonlijke ontwikkeling & doorbraken: individuele groeivragen vormen de rode draad doorheen de opleiding.
- We dagen continu uit om te denken in mogelijkheden, ook én zeker als het doorbraakwerk lastig is. Tough love is daarbij ons motto.
- We laten competentie-ontwikkeling samengaan met visie-ontwikkeling: we geven een mens- en wereldbeeld mee waartoe je je kan verhouden.
Wat komt er aan bod in de verschillende modules?
‘We leven in complexe tijden.’ Je leest het te pas en te onpas in krantenartikels en op sociale media. Maar wat betekent dat eigenlijk? En wat vraagt het om die complexiteit ten volle te (h)erkennen?
In de module ‘Omgaan met complexe uitdagingen’ onderzoeken we dit soort vragen. We reiken kaders aan die helpen om – bij een grote mate van complexiteit – in beweging te blijven, antwoorden te zoeken én effectief stappen vooruit te zetten. Complexe problemen definiëren we als problemen die inhoudelijk zijn verweven, met veel belanghebbenden & die zich manifesteren op meerdere plaatsen tegelijk. We richten in deze module de blik naar buiten, naar de mondiale uitdagingen die op ons afkomen, en naar de betekenis ervan in/voor ons doorbraakwerk.
Meestal leren we uit het verleden, uit onze succes- en faalervaringen. Wat als we leren uit de toekomst? Dan kan je anticiperen op wat er mogelijks komt en zo die toekomst mee vastpakken en vormgeven.
In de module ‘Verbeelden’ gebruiken we onze verbeeldingskracht om meerdere toekomsten (voor een organisatie of organisatienetwerk) te bedenken. We verkennen de methodiek van de toekomstscenario’s als strategie om sterker en wendbaarder om te gaan met de maatschappelijke uitdagingen die op ons afkomen. We werken aan jouw creatieve mindset om te denken in mogelijkheden, kijken naar maatschappelijke tendensen en boren je vermogen aan om out-of-the-box te denken en te doen.
Meer en meer mensen en organisaties voelen de noodzaak om samen te werken om een complex probleem aan te pakken. De actuele maatschappelijke uitdagingen vragen een nieuwe manier van ‘samen denken en doen’. Innovatieve oplossingen en wezenlijke doorbraken ontstaan op het raakvlak tussen mensen, organisaties en sectoren.
In de module ‘Verbinden’ gaan we op zoek naar hoe coalitievorming op dat raakvlak er kan uitzien. We verdiepen ons in hoe je mensen en organisaties op een duurzame en vitale manier kan laten samenwerken rond een complexe uitdaging. We kijken hierbij naar tools, competenties en mindset om samenwerking mogelijk te maken, met name over organisaties heen (vitale coalities, netwerkorganisaties), en met name ook als het lastig wordt.
Grootse plannen smeden op papier en pas ‘doen’ als het ontwerp helemaal af is: dat werkt niet langer. In een snel veranderende wereld, is het nodig om snel genoeg in actie te gaan. We hebben nood om in beweging te komen, net omdat de context te complex is om blinkende producten op papier te maken die levenloos in een kast belanden.
In de module ‘Doen’ maken we agile werken concreet. Je leert hoe je prioriteiten stelt, focus kiest, in sprints werkt en vanuit kleine stappen en experimenten grote verandervraagstukken aanpakt. We wakkeren je energie aan om al doende te leren. Je krijgt inspiratie en handvatten om op een ondernemende manier verandertrajecten te ontwerpen en te begeleiden. Falen is daarbij een must!
Leren is het proces dat ontstaat als je ‘verstoord wordt in je dagelijkse bezigheden’. Maw: als er creatieve spanning ontstaat tussen je huidige situatie (wat je weet/kan) en je gewenste situatie (visie).
Leren doe je elke dag, al doende. Tegelijk hebben mensen en organisaties die bewust met hun eigen leren bezig zijn, een streep voor: ze zijn ‘fit’ om in te grijpen op een snel veranderende wereld.
In de module ‘leren’ ontdek je hoe je diepgaand leren kan inbouwen in een organisatie en in je begeleidingswerk, hoe leerecosystemen het leren van de toekomst waarmaken en hoe leren helpt om impact te verwezenlijken in maatschappelijke verandertrajecten. We dagen je uit om je eigen leerproces vast te pakken en om het lerend vermogen van organisaties en organisatienetwerken te versterken.
Wat vinden de deelnemers er zelf van?
De eerste editie van de masterclass werd succesvol afgerond door 8 deelnemers. Eén van hen, Eva Brumagne, schreef haar ervaring voor ons neer in een blog.
Kwinten Fort nam ook deel aan de masterclass. We vroegen hem naar zijn ervaring in onderstaande video. Waarom volgde hij de masterclass? Wat heeft het hem bijgebracht? En wat was volgens hem de allergrootste meerwaarde?
Jeroen Gillabel volgde de masterclass omdat hij in zijn vakgebied vaak geconfronteerd wordt met complexe maatschappelijke vraagstukken. Wat hij van het traject leerde en wie hij warm zou maken om de masterclass te volgen, kan je ontdekken in zijn review.
FAQ
Nee, we raden je van harte aan om alle modules te volgen. Ze vormen een logisch geheel. Volgde je in het verleden de opleiding ‘Vitale Coalities’ of ‘Toekomstscenario’s’ bij Tweeperenboom? Dan is er overlap met de huidige modules ‘verbinden’ en ‘verbeelden’. Bespreek dit gerust even met Roel, de vaste begeleider van de Masterclass (roel@tweeperenboom.be). Sowieso houden we dezelfde prijs aan, ook als je een module minder volgt.
Zeker! Deze Masterclass is er voor iedereen die veranderingstrajecten begeleidt: coaches en consultants, maar evengoed ook leidinggevenden in een organisatie, ambtenaren in een beleidsmakende rol, enzovoort. Je krijgt skills aangereikt waardoor je sterker zal staan in je functie en met meer vertrouwen een doorbraaktraject aangaat.
Helaas. Dat bieden we (nog) niet aan.
Ja dat kan! Neem hiervoor contact op met Geertrui voor alle info: geertrui@tweeperenboom.be of 0486 72 42 00.
Bij Tweeperenboom zelf kan je niet overnachten, maar we informeren je graag over de mogelijkheden in de buurt. Mail gerust naar sofie@tweeperenboom.be.
De Masterclass Doorbraakarchitect richt zich niet op het aanleren van 1-op-1 coaching, maar geeft je eerder skills om met groepen, netwerken en netwerkorganisaties aan de slag te gaan. Werken met de 4 vermogens vraagt coachende vaardigheden, dus je gaat door je eerder opleiding al een goede basis hebben hiervoor. Wij voegen hier kaders aan toe die zich meer toespitsen op het niveau van organisatie en maatschappelijke impact. Naast coachingkaders, krijg je ook oefeningen en methodieken mee uit systemisch werk, leertheorie, impactgericht werken, enzovoort.